Sprzątaj, licz kalorie i zachowaj formę – mini poradnik CRISS

Machanie szmatką i szusowanie z mopem może nieść ze sobą dużo więcej korzyści niż tylko czysty dom. Sprzątanie to prosty i pożyteczny sposób na bycie fit!
Kto lubi sprzątać? Widzę las rąk… Prawie nikt, bo to zdecydowanie jeden z najmniej przyjemnych życiowych obowiązków. Warto jednak podejść do całej sytuacji z dystansem i dostrzec jej pozytywne aspekty.

Nie tylko porządek

Świeży zapach w powietrzu, wypucowane lustra i lśniące blaty – posprzątana na błysk łazienka to zdecydowanie fajne miejsce. Ale czy taka wizja jest na tyle atrakcyjna, żeby zabrać się za jej cotygodniowe sprzątanie? Doskonale Cię rozumiem. Potrzebujesz dodatkowej motywacji… OK, a czy wiesz, że regularne sprzątanie domu zwiększa twoje zapotrzebowanie kaloryczne? W praktyce oznacza to, że twoje szanse na osiągnięcie wymarzonej sylwetki rosną wprost proporcjonalnie do czasu poświęconego na domowe porządki. Sprzątanie łazienki zamiast wizyty na siłowni? Czemu nie.

Ty sprzątasz – kalorie znikają

Myjąc okna, można spalić nawet 135 kcal w ciągu 30 minut. Godzina spędzona na czyszczeniu łazienki pozwoli pozbyć się 320 kcal, a tyle samo czasu „jeżdżenia” na mopie – 240 kcal. Z kolei pół godziny ścielenia łóżek wystarczy na spalenie 100 kcal.
Podczas sprzątania dom zamienia się w prywatny klub fitness, gdzie możesz zadbać o elastyczność i jędrność ciała, wzmocnić mięśnie oraz schudnąć. Ruch pozwala także dotlenić organizm, a co za tym idzie poprawić samopoczucie – endorfiny, endorfiny, wszędzie endorfiny :) Tym samym zyskujesz podwójną satysfakcję.

CRISS radzi

Codzienne porządki domowe pomogą Ci spalić zbędne kalorie. Warto jednak pomyśleć o rozwoju kluczowych grup mięśniowych. W tym celu możesz wykonywać polecane przez CRISSa ćwiczenia. Pamiętaj o właściwej pozycji, utrzymuj naturalną krzywizną kręgosłupa, nie zapominaj o rozciąganiu! Możesz też wzbogacić rutynowe czynności o ćwiczenia izolowane. Przykładowo, myjąc lustro czy okno, możesz zacząć od góry i robiąc przysiad, pucować coraz niższe partie tafli. Przysiadami możesz też zastąpić schylanie się podczas wycierania kurzy na dolnych półkach czy podnoszenia rzeczy z podłogi. W ten sposób wzmocnisz i ujędrnisz mięśnie pośladków. Z takim podejściem możesz zamienić monotonny obowiązek w efektywny trening.

Nagroda

Po wysiłku czas na zasłużoną nagrodę. Aromatyczna kąpiel w świeżo wyczyszczonej wannie, lektura ulubionej książki albo ciekawy film doskonale zrelaksują po intensywnym sprzątaniu. Poza tym, wiedząc, ile kalorii się spaliło, można pozwolić sobie na małe co nieco. Warto sięgnąć po coś zdrowego, a jednocześnie pysznego. Koktajl z pół szklanki kefiru, szklanki malin i pół szklanki jagód to 157 kcal. Gruszka zapiekana z miodem i orzechami to ok. 187 kcal. Można też oczywiście ulec pokusie i zjeść czekoladowego batonika, choć dla trzymających formę będzie to oznaczać kolejną godzinę mycia okien… :)

Czy podobał Ci się ten artykuł?

Dziekujemy za oddanie głosu!